Zagotovo sem vam je že zgodilo, da ste v nekaj sekundah po prejetem mailu dobili telefonski klic: »Živjo, mail sem ti poslal.«. Povsem nepotrebno. Tudi če je namen tega klica dodatna razlaga, bi lahko bilo to omenjeno že v mailu (npr. «Predlagam, da me pokličeš, ko prebereš, da ti podam še dodatno razlago.«).
V mailu vidim lepo prednost v tem, da ne moti delovnega procesa. Komuniciranje preko maila namreč omogoča, da naslovnik prebere in odreagira, ko lahko temu po svoje nameni čas.
Od časov, ko je človek zaigral na enostavno piščal in jo nato založil nekje v Potočki Zijalki, je šlo mimo precej vojn in ljudje smo se naučili primernejše komunicirati (no, vsaj naj bi se jo). Vzpostavila so se določena vedenjska pravila. Ta pravila dokaj dobro upoštevamo, ko gre za komunikacijo »v živo«, ko pa se naša sporočila izmenjavajo digitalno, pa na njih (pre)pogosto pozabljamo.
Komunikacija preko maila ima sicer eno večjo pomanjkljivost. Ne omogoča nam takojšnje prepoznave odziva. Ljudje znamo namreč z opazovanjem obraza, mimike, kretenj, ipd. precej hitro ugotoviti, ali je tisti, s katerim govorimo razumel naše sporočilo in kakšen odnos ima do tega sporočila. Ker smo pri tovrstnem komuniciranju prikrajšani za ta »občutek«, je še toliko bolj pomembno, da svoja sporočila pišemo kar najbolj natančno in jasno. Pomagamo pa si lahko tudi s priponkami, ki naslovniku še dodatno dvigujejo nivo razumevanja (slika, video, dokumenti). Vem, nimamo časa. A za dodatna pojasnila ali celo za odpravo napak zaradi »slabe komunikacije« si ga bomo morali kasneje verjetno nujno vzeti.
Nasvetov, priporočil oziroma pravil primernega in tudi učinkovitega komuniciranja preko maila je veliko. V resnici jih že poznate, če pa bi to znanje vseeno radi osvežili, vam jih bo Google hitro postregel. Nekaj ključnih sledi tudi v nadaljevanju, a bi pred tem želel postreči s primerom za A-B testiranje. Vsaka podobnost z resničnim svetom je zgolj naključna.
PRIMER maila A:
Zadeva: Opomba v zvezi z naročilom
Spoštovani gospod Borut,
Najprej bi se vam iskreno zahvalil za vse, kar ste do sedaj naredili za nas. Cenimo to!
Želel bi vam še sporočiti, da je pri zadnjem naročilu prišlo do odstopanj med naročenim in dostavljenim.
Prosim vas, da preverite še na vaši strani in nam morebitne manjkajoče izdelke pošljete.
V kolikor je res prišlo do pomote, vas prosim, da dodatne dostave na obračunate.
Vnaprej hvala in lep pozdrav!
Milan
PRIMER maila B:
Zadeva: NAPAKA PRI DOSTAVI!!!
Borut!
Naš direktor spet nori. Je res tako težko poslati točno število izdelkov? Kje se zatika???
Nemudoma pošljite še preostalo!
Direktor tega ne bo dodatno plačal.
Hvala!
Milan
Postavite se v obe vlogi. Najprej ste gospod Borut. Kakšnega sporočila se bolj razveselite? Morda tistega, ki vam sicer očita napako, a vam vseeno priznava kri pod kožo? Nato pa še Milan. Se je res tako težko ugrizniti v jezik, oprostite, v prst, saj vendarle tipkamo?
In še ključno vprašanje. Kateri primer bo najverjetneje krepil poslovno sodelovanje in sčasoma dodobra optimiziral medsebojne procese?
10 zlatih
1. Živjo, poslal sem ti mail
V podjetjih, kjer se mail uporablja tako normalno kot hodi na malico, maile gledamo. Če kaj, potem to. Klic iz naslova torej res ni primeren. Vsaj vsakič ne.
2. 24 ur za odgovor
Nenapisano pravilo pravi, da je na mail potrebno odgovoriti v roku 24 ur. Vsekakor! Tudi če odgovora (še) nimamo, lahko pač napišemo to (npr. »Hvala za vaše sporočilo. Zadevo bom preveril in vam podal odgovor do jutri popoldne.«)
3. Nujno, urgentno, klicaji ali več njih
Zagotovo imate vsaj enega pošiljatelja, ki se vztrajno vriva v vrsto vaših 27+ neprebranih sporočil. Takega, čigar vsako sporočilo ima že v zadevi zapis »NUJNO« ali »!« in še v besedilu kopico njih. Ko ste ga dobili prvič, ste nemudoma reagirali, potem pa se je vaš odziv hitro upočasnjeval. Ker večina mailov verjetno ni bila tako zelo nujnih, si je pošiljatelj naredil dvojno škodo. Prva je, da vam res nujnega maila (brez uporabe zgornje točke 1) praktično ne more več poslati, druga pa je, da mu zaradi uporabe »!« in velikih tiskanih črk lahko začnejo romati v spam. Da, tudi Google tovrstne zapise v zadevah smatra kot neželeno pošto.
4. Velike tiskane črke in ! v zadevi
V točki 3 pišem o tem, zakaj ne, tu pa dodajam še, da je moteče in deluje grdo. Saj veste, da je pisanje z velikimi tiskanimi črkami v svetu na štiri oči enako kot bi KRIČALI.
5. Mail je »javen«
Vem, čudno. A ko se nekje zaplete, se vaš zapis lahko uporabi kot »dokazno gradivo«. Pustimo zakonodajo ob strani, dovolj je, da se mail posreduje ali pokaže tretji osebi, kar pa nam lahko ni všeč. Torej zapisi ostajajo shranjeni, to dejstvo pa lahko uporabimo tudi kot izhodišče za pripravo besedila. Napišemo samo tisto, kar bi si upali napisati tudi javnosti. Če želimo zasebnost, uporabimo drug kanal (npr. telefon).
6. Forward
Odlična možnost pri mailu. Sporočilo posreduješ naprej in si daš kljukico »urejeno«. Žal se funkcija »forward« pogosto uporablja za prenos odgovornosti. Če res niste »pravi« naslovnik je seveda normalno, da sporočilo posredujete tistemu, ki to je. Posredovanje celotnih dolgih komunikacij pa v večini primerov ni najbolj primerno. Kar s tem komuniciramo je: »Izvoli, znajdi se«. Če tematiko poznamo, lahko pred posredovanjem sporočila iz njega odstranimo nepotrebne elemente, spišemo bistvo ali v sporočilu pustimo le ključne dele besedila. S tem naslovniku olajšamo razumevanje, predvsem pa skrajšamo njegov operativni čas, v nekaterih primerih pa se celo lahko izognemo tudi neželenemu razkrivanju poslovnih skrivnosti.
7. Kratko, jedrnato, ustrezno
Nihče ne želi brati dolgih besedil in v njih iskati bistva. Še toliko bolj, če gre za branje na zaslonu. Naša besedila zatorej pripravimo čim krajša in čimbolj jasna. Če besedilo pred pošiljanjem še enkrat preberemo, navadno hitro ugotovimo »kje smo«. Tudi v letu 2017 je še vedno lepo prebrati slovnično ustrezno besedilo. Aje tko no?
8. Oblika
Saj se še spomnimo: Uvod, Jedro, Zaključek. Tovrstna struktura besedila je dobrodošla tudi pri mailu. Pisava? Najbolje, da jo niti ne spreminjamo. Prednastavljena pisava je tam z namenom. Ko podjetja definirajo CGP in z njim povezan podpis ter template maila, naj tudi upoštevajo ustreznost pisave. Vse pisave namreč niso primerne za branje na zaslonu. Enako je z barvami. Če res ni nujno potrebno, bodimo z njihovo uporabo varčni. Izogibajmo se tudi barvnim podlagam ali drugim »okraskom« besedila. Slika se najbolje počuti v priponki, zato jo poslušajmo in dajmo tja. Slikam v besedilu se namreč zmanjša ločljivost, lahko nam podirajo strukturo besedila, naslovniku pa se pogosto tudi ne pokažejo takoj.
9. Smajliji
Zasebno da, poslovno raje ne. Napisati nekaj, kar nam leži na duši, pa si ne upamo, se ne rešuje na način, da vseeno napišemo in dodamo smeškota.
10. Kultura
Bodimo kulturni in spoštljivi. Vsaj pri mailu, za ostalo poskrbijo družabna omrežja.
p.s. Če srečate Milana in Boruta kje na pivu, sta najverjetneje izbrala opcijo B in se ravno dogovarjata o povečanju naročil na eni strani in nižji ceni na drugi 🙂