Ko mesto, tudi na spletu, postane uporabniku prijazno
Spletna središča javnih ustanov, še posebej tista, ki se redno posodabljajo, spreminjajo in širijo, so pri načrtovanju prav poseben izziv. V takih primerih je namreč treba razmišljati širše, skozi perspektivo rasti. Informacijska arhitektura mora biti jasna, a obenem dovolj široko in fleksibilno zastavljena, da zdrži tudi pri dodajanju novih vsebin ali spremembah obstoječih. Uporabniške poti morajo jasno voditi do cilja, tudi ko se cilji skozi čas ali nove vsebine spreminjajo. Vsebine ne smejo biti zakoličene, temveč postavljene v ogrodje, ki omogoča spremembe brez zameglitve jasnosti navigacije.
Na tak primer smo naleteli pri prenovi spletnega portala ljubljana.si. Spletno mesto je živ organizem, vsak dan se vanj pretakajo nove informacije, novi razpisi, obrazci, novice, dogodki, projekti. Pri takem obsegu vsebin se hitro zgodi, da zgolj urejen katalog ni dovolj, potrebujemo pravi mestni digitalni ekosistem, ki je dinamičen in omogoča enostavno pregledno upravljanje.
»Prenavljati tako kompleksno in vsebinsko bogato spletno stran, kot je ljubljana.si, je bil resen izziv in hkrati lepa izkušnja. Skupaj z ekipo AV studia nam je uspelo ustvariti platformo, ki je v koraku s sodobnimi UX smernicami, vizualno sveža in zelo prijazna uporabnikom.«
Karmen Žirovnik,
vodja Odseka za marketing na MOL
UX prenove smo se lotili s ciljem narediti spletno mesto, ki je logično, predvidljivo in osredotočeno na uporabnika. Namen prenove ni bil na glavo obrniti uredniškega sloga ali vsebine, temveč urediti informacijsko arhitekturo in optimizirati uporabniške odločitve, ki vodijo v manjšo kognitivno obremenitev.
Skratka, postavili smo trdne temelje ekosistema, na katerih lahko celotno spletno mesto varno raste.
Uporabniki so se v vsebini zgubili
Naročnik je v projektnih izhodiščih zapisal, da je spletno mesto nepregledno, brez jasne logike ter da pot do željenih informacij zahteva preveč klikov. Vsebine, ki jih uporabniki pogosto iščejo, niso bile hitro in pregledno dostopne. To so npr. dogodki v Ljubljani, projekti za razvoj mesta, vsebine o četrtnih skupnostih, medijske vsebine. Vsebinska zmeda se je pojavljala tudi pri poimenovanju rubrik, npr. Mestna občina/Moja Ljubljana.
Podroben pregled analitičnih podatkov in arhitekture obstoječe strani je težavo potrdil. Rast portala je ušla izpod nadzora in presegla kapaciteto obstoječe arhitekture.
Cilji so hitro postali jasni …
- Postaviti novo arhitekturo, prilagojeno logiki rasti spletnega mesta.
- Vzpostaviti logično navigacijo, da uporabnik ni prepuščen ugibanju.
- Vpeljati bazene vsebin, s katerimi olajšamo urednikovanje in poenostavimo nadzor nad vsebino, obenem pa uporabniku olajšamo iskanje vsebin po spletnem mestu.
- Vse skupaj povezati z jasnimi in enostavnimi uporabniškimi potmi, z manj kliki in manj razmišljanja.
Strukturiranje po motivih uporabnikov
Največji izziv mestnih spletnih portalov je, da morajo hkrati služiti dvema povsem različnima tipoma uporabnikov: tistim, ki želijo nekaj urediti (obrazci, vloge, dovoljenja, …) in tistim, ki iščejo informacije o mestu (projekti, novice, dogodki, …). To mora odražati tudi osnovna navigacija. Namesto organizacijske logike smo postavili kategorije, ki pokrivajo celoten ekosistem vsebin, obenem pa dovolj distinktivno odražajo njegov namen.
Megameni jasno razpira ključne segmente arhitekture, kar omogoča hitro skeniranje. S tem daje uporabniku občutek nadzora nad celotnim obsegom in zmanjšuje možnost napačnih klikov na poti do željenega cilja.
Pri analizi uporabniških poti smo ugotovili tudi, da uporabniki obiščejo spletno mesto za nekatere pogoste opravke. Za še krajšo pot do pomembnih opravil smo vpeljali priročne bližnjice. Z njimi smo uporabnika še dodatno razbremenili ter ustvarili stalno referenčno točko v navigaciji. Čeprav gre za majhno nadgradnjo, je ta na spletnih mestih, kjer se prepleta veliko vsebin, ključnega pomena, saj odpravlja nepotrebne korake in bistveno zmanjša čas do cilja.
Dinamični bazeni vsebin
Spletno mesto, kot je ljubljana.si ne raste linearno. Raste po temah, dogodkih, projektih. Zato je njegova rast zelo organska in nepredvidljiva. Ker se skozi čas tako spletno mesto razvija in prepleta kot kompleksen sistem korenin, klasične toge strukture podkategorij pogosto odpovejo.
V takem primeru se najbolje obnese dinamično povezovanje sorodnih vsebin z vsebinskimi bazeni. Bazeni vsebin so neodvisna enota v ekosistemu spletnega mesta. Vsaka vsebina je objavljena samo enkrat, v izbrani bazen. Tudi, če mora biti vsebina objavljena na različnih mestih, se povezuje z drugo vsebino ali jo želimo izpostaviti v drugem segmentu spletnega mesta, vsak prikaz izvira iz bazena vsebin. Tako se izognemo podvajanju vsebin, prenasičenosti spletnega mesta in SEO optimizacijo.
Iskanje po bazenih vsebin olajša pregledni iskalnik, ki omogoča iskanje po več različnih kriterijih. Vsaka poizvedba je tako ciljno usmerjena in hitrejša.
Od zmajevega repa do barvnih kontekstov
Nove UX rešitve delujejo v skladu z identiteto mesta in sledijo smernicam celostne podobe Mestne občine Ljubljana. Barvno paleto spletnega mesta smo zasnovali na za mesto pomembnem barvnem kontrastu med zelenimi odtenki na eni in opečnato-rjavo-nevtralnimi odtenki na drugi strani. Ta kontrast namreč odraža obe plati Ljubljane, ki je hkrati zelena (narava, projekti zelenega mesta …) in grajena (kot glavno mesto, središče poslovanja, dogajanja …).
Celovitost podobe smo zaokrožili s prepoznavno ikonografijo. Skozi kreativni koncept zmajevega repa, prepoznavne ikone Ljubljane, smo zasnovali avtentični set ikon, ki uporabnika ne samo jasno vodijo skozi vsebine, temveč spletni strani dodajo tudi pridih izvirne zgodbe mesta.
S poglobljenim razumevanjem samega bistva spletnega mesta ljubljana.si in njegovih uporabnikov smo vzpostavili robustno informacijsko infrastrukturo, ki zmanjšuje kognitivno obremenitev uporabnikov, krepi predvidljivost, omogoča stalno rast vsebin in obiskovalcem olajša pot do informacij, ki jih dejansko potrebujejo.
To je UX, ki ga uporabnik kot takega ne opazi. Občuti pa razliko, da je sedaj spletna stran uporabniku prijazna in enostavnejša.


