Light logo Dark logo
    • Projekti
    • O nas
    • Blog
    • Akademija
    • Kontakt

2023 © AV studio. All rights reserved.

Politika piškotkov | Splošni pogoji | Registracija domen

  • Digitalno
  • Foto/Video
  • Kreativa
  • Ljubljana
  • Velenje

Čas je za sveže oči

  • 17 julija, 2025
    • renata

    Zunanji UX pogled je pogosto točno to, kar digitalni projekt potrebuje

    Snovanje digitalnega projekta, predvsem ko je ta obsežen in kompleksne narave, zahteva precej več kot le dober dizajn. V ospredju so funkcionalnosti, tehnične zmogljivosti, hitrosti nalaganja ter nenehno iskanje ravnotežja med poslovnimi cilji in uporabniško izkušnjo.

    Postopek tovrstnega načrtovanja in razvoja je vse prej kot linearen. Predvsem pri večjih projektih, ko ti začnejo rasti, se vanj vključujejo številne ekipe, različne perspektive in vedno več odločitev. Uporabniške poti postanejo razvejane, logika sistema pa vse bolj specifična. Ob tem se zelo rado zgodi, da se projekt počasi začne vrteti okoli lastne osi. Številne iteracije, nove funkcionalnosti, sprememba na spremembo ustvarjajo svojo notranjo logiko, ki s časom prevlada nad uporabniško. Ekipa, ki je globoko vpeta v projekt, pa se tega pogosto ne zaveda in notranjo logiko projekta prevzame kot optimalno tudi za uporabnika.

    Projekt pride to točke, ko vsekakor potrebuje »sveže oči«

    Zakaj zaupati UX pogled zunanji ekipi?

    Interne ekipe delajo intenzivno, z visokimi pričakovanji, veliko znanja in strastjo do projekta. A ravno dolgoročna vpetost v razvoj projekta lahko ustvarja slepe pege. Stvari, ki so morda očitne, postanejo samoumevne. Nekoč začasne rešitve postanejo stalne. Odločitve, ki so bile morda sprejete v duhu agilnosti, se sčasoma normalizirajo. Ekipa, ki dolgo časa dela na projektu, uporabniških tokov in procesov ne vidi več skozi oči uporabnika, temveč vse bolj skozi oči ustaljene rutine.

    Zato je vpogled zunanje UX ekipe dobra strateška poteza, ki lahko pokaže marsikatero pomanjkljivost ali izboljšavo. Zunanja ekipa nima predhodnih predpostavk, ne pozna internih dogovorov in ne gleda skozi izkrivljen filter predhodnih iteracij. Gleda preprosto skozi oči uporabnika. Skozi oči nekoga, ki digitalni produkt prvič vidi, ga prvič uporabi in prvič doživlja. S tem pogledom lahko odkrije nevidne zastoje, nejasne informacije ter napačne predpostavke in neizkoriščene priložnosti.

    Slika 1: Že samo simulacija pogostih uporabniških poti skozi oči uporabnika poda bogat vpogled v trenutno stanje in morebitne zaplete, ki jih uporabnik sreča ob prvem stiku z digitalnim produktom.

    Ključne prednosti zunanje UX analize so …

    • Objektivnost in neodvisnost. Pogled na dano rešitev ni zamegljen z razvojnim kontekstom in interno politiko številnih iteracij.
    • Osredotočenost na uporabnika. Analiza se ne osredotoča na logiko sistema v ozadju, temveč na dejanske uporabniške poti.
    • Strokovna utemeljenost. Analiza se izvaja skladno z ustaljenimi UX praksami, priznanimi hevristikami ter visokimi standardi na področju UX načrtovanja.
    • Osredotočenost na mikro detajle. Analiza se izogne ujetosti v logiko sistema in zato pogosto ujame malenkosti in zaplete na uporabniških poteh, ki so lahko odločilne za celostno izkušnjo.

    Kako smo pomagali portalu NiST do boljše uporabniške izkušnje

    Z zgornjim izhodiščem smo se v AV studiu lotili UX analize Nacionalnega informacijskega središča za turizem (NiST).

    »Središče predstavlja edinstveno platformo za merjenje okoljskih, družbenih in ekonomskih učinkov turizma ter podpira podatkovno podprto odločanje za učinkovit trajnostni razvoj, upravljanje in trženje slovenske turistične ponudbe«

    Pred lansiranjem projekta smo s Slovensko turistično organizacijo (STO) sodelovali pri analizi in strokovnem uvidu pri zagotavljanju tekoče optimalne uporabniške izkušnje. Vključitev v zadnjih fazah projekta je sicer izziv, a tudi priložnost za svež zunanji pogled v zadnjem trenutku, ki lahko naredi ključno razliko med »sistem dela« in »sistem deluje zares izjemno«.

    V primeru portala NiST smo UX analizo strukturirali v štiri ključne sklope.

    1. Uporabniški tokovi in vsebinska struktura

    Preverili smo, kako se uporabnik znajde na novem portalu. Ali najde to, kar potrebuje? Je struktura informacij intuitivna? Ali naslovi odražajo vsebino? Ali sistem ponuja pravočasne povratne informacije (npr. ob napaki, filtriranju, iskanju …)? Z uporabo ustaljenih UX načel smo prepoznali ključne točke zastojev in nejasnosti.

    2. Simulacija prek scenarijev uporabnikov

    Zaradi kratkih rokov izvedbe konkretna raziskava na uporabnikih ni bila možna. Zato smo izvedli simulacijo uporabe na resničnih scenarijih uporabnikov – od študenta, ki išče podatke za seminarsko nalogo do strokovne analitičarke na zavodu za turizem. Simulacijo smo beležili po principu zajema toka misli uporabnikov (»think-aloud«), kjer uporabniki na glas izrazijo svoje razumevanje in frustracije v realnem času. To je omogočilo vpogled v kognitivno breme na uporabnika in jasno pokazalo, kako se sistem obnese v praksi.

    3. Vizualna analiza v kontekstu blagovne znamke

    Preverili smo, kako vizualna zasnova podpira orientacijo, hierarhijo in celotni ton portala. Ker se portal NiST komunicira pod okriljem znamke I feel Slovenia, smo pri oceni gledali tudi na skladnost z obstoječo CGP znamke. Osredotočili pa smo se tudi na funkcionalno plat digitalne izkušnje z analizo kontrastov, tipografije, berljivosti, ikonografije in drugih ključnih elementov. Slabo zasnovan CTA gumb morda ni usodna napaka, a ko je takih manjših napak več, lahko začne uporabniška izkušnja razpadati.

    4. Analiza dostopnosti (WCAG)

    Z avtomatiziranim skeniranjem smo preverili ključne elemente dostopnosti. Od kontrastov do oznak obrazcev, alt opisov slik ter uporabe ARIA oznak. Dostopnost namreč ni le stvar zakonske skladnosti ali trenutna vroča tema. Pri snovanju popolne uporabniške izkušnje je ključni element vključevanja in digitalne etike.

    Ob koncu UX analize smo predloge razvrstili po prioriteti in pomembnosti za uporabnika. Razumemo namreč, da predvsem, ko se analiza dela tik ob lansiranju projekta, vseh optimizacij ni možno urediti takoj. Zato smo predloge za izboljšave kategorizirali v nivoje nujnosti. Nekateri predlogi, tisti, ki najbolj ključno vplivajo na uporabniško izkušnjo (in jih je bilo možno v danem roku izvesti) so bili implementirani že pred lansiranjem, druge pa bo naročnik vpeljal postopoma.

    Ključno je, da so pri STO prepoznali vrednost vpogleda, ki ga prinaša zunanja UX ekipa.

    Najbolj pomembno? Povedali so nam, da si želijo, da bi bila zunanja UX ekipa v postopek vključena že prej. To je za nas v AV studiu več kot le pohvala. Je potrditev, da smo lahko s svojo UX ekipo pravi strateški partner v razvoju digitalnih rešitev, ne zgolj estetski svetovalec. Ena največjih prednosti sodelovanja z zunanjo UX ekipo prav v tem, da v projekt vstopi z dovolj distance, hkrati pa z dovolj izkušenj, da hitro zazna, kje digitalni produkt ne sledi več uporabniku, ampak le še lastni logiki razvoja.

    Cilj ni kritika, temveč jasen načrt za izboljšave

    Namen takega sodelovanja ni kritiziranje dela, žuganje s prstom ali poudarjanje slabosti. Pomembo je, da se obe strani zavedata, da gre za konstruktivno iskanje priložnosti. Priložnosti za bolj jasno zasnovane uporabniške tokove, bolj intuitivne vmesnike in na splošno bolj prijazno izkušnjo.

    Tudi, če je projekt že globoko v postopku razvoja, zunanji UX pregled prinese sveže oči, ki pomagajo uskladiti strateške želje z resničnimi potrebami uporabnika. Tako lahko že pred lansiranjem preprečimo težave, ki bi lahko kasneje uporabnikom povzročile veliko težav.

    V AV studiu verjamemo, da se odlična uporabniška izkušnja ne zgodi po naključju. Je rezultat strokovnega vpogleda, testiranja, sodelovanja in tudi pripravljenosti slišati, kaj uporabnik zares potrebuje. Zato smo zelo veseli, ko nas k sodelovanju povabite tudi med samim razvojem. Ker vemo, da lahko s svojo strokovno ekipo in dolgoletnimi izkušnjami na področju digitalnih produktov naredimo veliko razliko.

    Ne veš, kaj zamujaš. Prijavi se na e-novice.
    Prijavi se
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Linkedin
    • Youtube

    2023 © AV studio. All rights reserved.